Cieľ projektu: podporiť a motivovať cca 300 núdznych detí z vidieckych oblastí okresov Gadag a Haveri
Pomoc sumou: 8 500 €
Detské centrum/organizácia: Muktha Youth, Women & Child Welfare Trust (centrum Sadhana), Honavar, India
Dátum: september 2023 – jún 2024
Malé projekty Adopcie na diaľku®vznikli, aby sme mohli pomôcť deťom riešiť ich vzdelávanie, chudobu a ťažkosti každodenného života.
S indickým centrom Muktha Youth, Women & Child Welfare Trust Honavar (centrum Sadhana) spolupracujeme už dlhé roky. Jeho riaditeľka, Renee Joan Furtado, sa ako psychologička a špeciálna pedagogička venuje deťom už desiatky rokov. V roku 2023 sa na nás obrátila so žiadosťou o podporu pre 300 detí v núdzi z vidieka. Vo svojej žiadosti nám napísala: „Našou veľkou túžbou i cieľom je povzbudiť deti k pravidelnej školskej dochádzke, motivovať ich, pomôcť im zlepšiť si vedomosti, poskytnúť alternatívne vzdelávanie a kreatívny priestor. Zároveň nám záleží na tom, aby sa podarilo znížiť pomer detí, ktoré predčasne ukončujú školskú dochádzku, najmä medzi žiakmi 7. ročníka. Chceli by sme tiež podporiť zodpovednosť detí vo vzťahu k ich vlastným vidieckym komunitám.“
A ďalej vysvetľuje: „Hlavné mestá okresov Gadag a Haveri sú rozvinuté, avšak dediny ostávajú zaostalé ako po stránke vzdelania, tak i hygieny, zdravotníctva či dopravy. Hlavnou zárobkovou činnosťou je tu poľnohospodárstvo. Pozemky sú však od obcí vzdialené veľké vzdialenosti. Preto, zatiaľ čo rodičia pracujú na poli od úsvitu do súmraku, deti ostávajú doma samé a na ich štúdium nik nedohliada. Často ich vidíme, ako si krátia čas na otvorených priestranstvách, školu navštevujú len s ťažkosťami a ak vôbec dosiahnu strednú školu, majú problém zvládať učivo a nakoniec predčasne odchádzajú. Chceli by sme preto dosiahnuť, aby si žiaci základných škôl užívali detstvo, aby mali radosť zo školy, štúdia, stretnutia s kamarátmi, a aby si ich neskôr udržali aj počas celého stredoškolského obdobia.“


Projekt bol vedením Adopcie odsúhlasený, a tak sa mohlo centrum pustiť do náročných príprav pomoci deťom. Najskôr bolo nevyhnutné stretnúť sa s riaditeľmi škôl, po ktorom nasledoval finálny výber 10 štátnych základných škôl, ďalej výber a školenie komunitných pracovníkov, príprava záujmových okruhov a tém, učebného plánu a programu jednotlivých lekcií a tiež učebných pomôcok.



Nasledoval prieskum aktuálneho stavu rodinnej a sociálnej situácie.

Renee Joan nám približuje postup: „Projekt sme nazvali Pragathi. Vytvorili sme viaceré oblasti zamerania, podľa toho, čo majú deti rady, k čomu inklinujú, čo ich zaujíma ale tiež podľa kritérií, v čom sa potrebujú zlepšiť. Na každej škole sme založili tzv. Detské kluby. Vznikol tak Klub zdravia, Klub poľnohospodárstva, Klub kultúry ale aj iné tématické zamerania.
Jedným z okruhov bol doplnkový kurz pre žiakov 5.ročníka, ktorý sme pomenovali heslom Precvičovaním k zlepšeniu. Zúčastnilo sa ho 270 detí. Výsledkom kurzu bolo, že 60 žiakov sa naučilo písať abecedu jazyka Kannada bezchybne, 200 žiakov už vie správne napísať čísla od 1 do 100, približne 80 % detí sa naučilo pekne plynulo recitovať a tiež napísať písmená anglického jazyka. S pracovným tímom sme mali možnosť vidieť, ako pri osvojení si základných zručností sa viac ako 65% zapojeným deťom zvýšilo sebavedomie, ako boli spokojné a hrdé na seba. Veľmi dobre im dopadli prípravné aj záverečné testy a všetky deti mohli postúpiť do ďalšieho ročníka. Potrebné bolo zorganizovať aj stretnutia s rodičmi a vysvetliť im, ako môžu byť deťom počas celého procesu nápomocní.“



„Klub zdravia – tento klub bol zameraný za získanie vedomostí z oblasti zdravotnej výchovy a poskytovania prvej pomoci. Každá škola dostala balíček prvej pomoci a mnohé deti využili svoje získané znalosti pri praktickom ošetrovaní menších odrenín spolužiakov po rôznych častých pádoch. Klubov zdravia sa zúčastnilo celkovo 356 detí, prvú pomoc poskytli účastníci viac ako 500 žiakom a až 75% detí sa naučilo zvládnuť akútne stavy.“



„Poľnohospodárske kluby sa zameriavali na farmárčenie – výber a prípravu pôdy, výsadbu rastlín, denno-dennú starostlivosť o ne až po zber úrody. Deti dostali pracovné náradie ako košíky, vedrá, rýle a krompáče. Zasiali semienka viacerých druhov zeleniny, napríklad šalát, senovku grécku, koriander, reďkovku, okru, fazuľu či tekvicu. Vypestovanú zeleninu použili potom čiastočne pre prípravu chutných obedov v škole alebo si ju deti odniesli domov, kde si mohli vyskúšať ako pestovať rastlinky v obmedzenom priestore, napr. v kvetináčoch, vedrách alebo v čomkoľvek, čo doma našli. Bolo naozaj milé vidieť ich nadšené tváre, keď mohli na vlastné oči vidieť a ochutnať vlastnoručne vypestovanú úrodu. Celkovo sa do farmárčenia zapojilo 374 žiakov 6. ročníka.“






„Športové aktivity a relaxácia po dennom štúdiu padli deťom tiež veľmi dobre Do každej školy sme na vonkajšie aktivity zakúpili volejbalovú, tenisovú a kriketovú sadu, švihadlá a lopty. Taktiež spoločenské hry Carrom a Ludo (u nás známa ako Človeče, nehnevaj sa). Zistili sme, že športové ale i školské výsledky sa o dosť zlepšili, zvlášť u chlapcov.“



„Zorganizovali sme prázdninový a letný tábor, ktorý sa niesol v duchu: Nechajme deti byť deťmi. Tábory sme realizovali s cieľom vzbudiť a udržať záujem detí o vzdelávanie a aj počas prázdnin ich nechať zapojené do produktívnej činnosti a aktivít. Celkovo sa 270 detí venovalo výrobe origami a nástenných tapiet a 330 žiakov výrobe šarkanov a kvetov z rôznych materiálov.“


„Ďalším okruhom bol Klub kultúry, ktorý sa skladal z viacerých tanečných a divadelných skupín. Až 437 žiakov 7.ročníka prejavilo záujem byť súčasťou tohto tímu. Z detí postupne opadla tréma a predviedli svoje talenty naplno. Pri tanečných súťažiach zatancovali typické ľudové tance a dievčatá aj tzv. tanec svetla. Žiaci zameraní skôr literárno-dramaticky si pre svojich rovesníkov pripravili divadelnú hru na tému Účinky zneužívania návykových látok a závislosti od mobilných telefónov. Hereckým talentom nechýbala kreativita a mladé publikum prijalo posolstvo hercov otvorene a s veľkým záujmom.“







Na záver svojho listu nám riaditeľka centra, Renee Joan Furtado, vyjadrila poďakovanie: „Vďaka Vašej podpore a pomoci sme mohli projekt „Pragathi“ zrealizovať pre viac ako 300 núdznych detí, ktorým doslova zmenil život. Deti sa veľa naučili, zlepšili svoje vedomosti i zručnosti, tí, ktorí mali problémy s učením sa začali učiť samostatne. Deti rástli v sebavedomí, odvahe a vzájomných priateľstvách. Pokrok sme zaznamenali však aj u rodičov, zmeny boli viditeľné v ich spôsobe myslenia, ako aj v reakciách na deti. Vypočuli sme si krásne svedectvá mnohých detí, rodičov, učiteľov i našich kolegov. Chceme sa veľmi poďakovať všetkým darcom zo Slovenska a tiež tímu projektu Adopcia na diaľku®. Tento Malý projekt priniesol do škôl a životov detí veľké zmeny. Nech Vás všetkých Pán Boh požehná úspechom a pokojom. Zo srdca ďakujeme za Vašu podporu.“
Prostriedky na realizáciu Malých projektov získavame z darov, ktoré nám zasielate cez darcovskú stránku, ako aj z príspevkov darcov zapojených do Adopcie na diaľku®. Pomôcť deťom môžete jednorazovo, príležitostne alebo pravidelne bez akýchkoľvek záväzkov darom v ľubovoľnej výške. Ďakujeme.
a stať sa súčasťou budúcich Malých projektov.